Audi Forum banner

Adaptive Cruise Control (ACC) Retrofit op A6

1 reading
147K views 164 replies 28 participants last post by  FergusA8  
#1 ·
Hallo allemaal,

na lang aarzelen heb ik besloten om de ACC in mijn A6 uit 2005 te gaan retrofitten. Ik weet dat er minstens twee andere leden van dit forum zijn die ergens in dit proces zitten.

Nu, mijn kennis van de hele kwestie is enigszins beperkt, aangezien ik geen toegang heb tot literatuur die hierover gaat en puur vertrouw op ETKA/ELSA en de kennis van alle mensen op dit forum.

Ik ga mijn prestaties en enkele aannames opschrijven naarmate ik verder ga met dit project en zou het erg op prijs stellen als andere leden (vooral diegenen met voldoende ervaring en kennis) hun opmerkingen zouden delen en helpen waar ze kunnen. Ik kan dit onmogelijk alleen doen, zonder jullie hulp :).

Dus, tot nu toe heb ik de volgende onderdelen verzameld:

4F0 907 561 A - ACC-radar met regeleenheid - 45 EUR van ebay
4E0 953 521 A - de ACC-compatibele GRA-hendel - 130 EUR van ebay (samen met de annuleerring, de wisserhendel, de lichthendel en de stuurkolomregeleenheid)
4F0 920 931 P - Kleuren FIS ACC-compatibel instrumentenpaneel - 500 EUR van Craigyb

Ik heb nog de volgende onderdelen nodig:

4F0 614 517 J - ABS-regeleenheid
4F0 807 111 C - voorste verstevigingsstang, achter de grill
4F0 XXX XXX X - de voorgrill met radarvenster (niet zeker van PN, geen toegang tot ETKA nu)
Enkele remdruksensoren en remslangen - daar ben ik nog niet zeker van - hulp van iemand?
De kabelboom voor de radar - waarschijnlijk het moeilijkst omdat deze mogelijk op maat gemaakt moet worden - suggesties?

Nog vroege stadia voor het project, maar ik hoop dat ik in ieder geval op de goede weg zit.

Ik kijk uit naar jullie opmerkingen.

AJAX

#2 ·
Hallo allemaal,

na lang aarzelen heb ik besloten om de ACC in mijn A6 uit 2005 te gaan retrofitten. Ik weet dat er minstens twee andere leden van dit forum zijn die ergens in dit proces zitten.

Nu, mijn kennis van de hele kwestie is enigszins beperkt, omdat ik geen toegang heb tot literatuur hierover en puur vertrouw op ETKA/ELSA en de kennis van alle mensen op dit forum.

Ik ga mijn prestaties en enkele aannames opschrijven terwijl ik met dit project bezig ben en zou het erg op prijs stellen als andere leden (vooral die met voldoende ervaring en kennis) hun opmerkingen zouden delen en helpen waar ze kunnen. Ik kan dit onmogelijk alleen doen, zonder jullie hulp :).

Dus, tot nu toe heb ik de volgende onderdelen verzameld:

4F0 907 561 A - ACC radar met regeleenheid - 45 EUR van ebay
4E0 953 521 A - de ACC-geschikte GRA-hendel - 130 EUR van ebay (samen met de annuleerring, de ruitenwisserhendel, de lichthendel en de stuurkolomregeleenheid)
4F0 920 931 P - Kleuren DIS ACC-geschikt instrumentenpaneel - 500 EUR van Craigyb

4F0 614 517 J - ABS-regeleenheid
4F0 807 111 C - voorste verstevigingsbalk, achter de grill
4F0 XXX XXX X - de voorgrill met radarvenster (niet zeker over PN, geen toegang tot ETKA nu)
Enkele remdruksensoren en remslangen - daar ben ik nog niet zeker van - hulp van iemand?
De kabelboom voor de radar - waarschijnlijk het moeilijkst omdat deze op maat gemaakt moet worden - suggesties?

Nog vroege stadia voor het project, maar ik hoop dat ik op zijn minst op de goede weg zit.

Ik kijk uit naar jullie opmerkingen.

AJAX
Ja, je zit zeker op de goede weg en de voorgrill PN zou moeten zijn
4E0 853 651 AD 1QP als je auto een quattro+6-8 cilinder is.
Heb je in mijn thread over de remsensoren hier gezien:
http://www.navplus.us/forums/showthread.php?t=8826&page=3
De kabelboom wordt gemaakt door vier draden, niet zo ingewikkeld, zie mijn thread.
Ik hoop dat je heel oude en goedkope radarsensor werkt.
Als je vragen hebt, ben ik hier.
Succes

#3 ·
Hallo a4ss4abt,

heel erg bedankt! In feite was het jouw prestatie met de ACC op de A8 die me ervan overtuigde om met dit project verder te gaan. Ik was eerder afgeschrikt door mensen die me vertelden over clusteruitwisselingen, ABS en andere dingen. Maar ik denk dat het allemaal ingewikkelder klinkt dan het is.

Ik zou zeker wat hulp op prijs stellen bij een aantal dingen:

1. De kabelboom - heb je die zelf gemaakt of elders laten maken? Is deze hetzelfde voor de A8 en de A6? Weet je nog welke onderdelen er nodig waren?

2. Het hele remprobleem maakt me nog steeds bang. Hoe moeilijk denk je dat dat zal zijn? Ik heb het remsysteem in mijn auto nog nooit gezien en ben er een beetje bang voor om er zelfs maar naar te kijken :). Ik hoop dat als ik de auto naar mijn gewone garage breng en de jongens daar vertel wat ze moeten doen, ze het voor me zullen doen. Weet je daar meer over?

3. Ik heb op de een of andere manier de indruk dat ik de hoofdunit moet vervangen. Klopt dat? Mijn auto is een van de eerste die is gemaakt (juli 2004) en ik weet dat bepaalde retrofits (zoals achteruitrijcamera) een HU-wissel vereisten.

Bedankt voor je hulp

AJAX

#4 ·
Ik betwijfel of een HU-wissel nodig is, de ACC is al sinds 2003 beschikbaar en zou al in de SW moeten zitten. HU-wissels zijn alleen nodig geweest voor crs die video vereisen, dus een nieuwe HU met Fbas is nodig.

De can gateway controller moet worden vervangen op auto's van vóór 2006 die een camera vereisen.

#5 ·
OK, ik neem aan dat de CAN Gateway en de HU niet hetzelfde zijn. Moet ik dan de Gateway vervangen??

Proost
AJAX

#6 ·
Nee, dat zou niet nodig moeten zijn. Een eenvoudige manier om te controleren is door VAG COM te gebruiken en te kijken of het een optie is in de installatielijst.

#7 ·
Hallo allemaal,

Ik denk dat ik er een van ben :)

...
....
Ik kijk uit naar uw opmerkingen.
Het remonderdeel (dat ik aan een professionele Audi-technicus ga geven) heeft dit nodig, afgezien van de ABS-controller (de modellen vanaf 2007 hebben geen ABS-controllervervanging nodig):

4F0 614 723 A, Bremsrohr von Hydraulikanlage zum Verteiler, links, EUR 18,45
4F0 614 771 M, Bremsrohr vom Verteiler zum Bremsschlauch, links, EUR 33,80
4F0 614 724 A, Bremsrohr von Hydraulikanlage zum Verteiler, rechts, EUR 18,45
4F0 614 772 M, Bremsrohr vom Verteiler zum Bremsschlauch, rechts, EUR 33,80
4F0 611 755 L, Verteiler fuer Bremsrohr, EUR 12,85
4F0 611 797 A, Halter, EUR 3,65
2x 4F0 907 597 A, Drucksensor, 1 pcs. EUR 58,90
2x 4B0 972 883 A, Flachkontaktgehaeuse mit Kontaktverriegelung, 1 pcs. EUR 1,50

Prijzen zijn Duits zonder BTW.

Ik ben van plan de bedrading zelf te doen, het is niet /zo/ ingewikkeld.

/KKA

#8 ·
Bedankt KKA, dat is erg nuttig en bespaart me het zoeken.

Weet je toevallig welke ABS-controller nodig is? Uit de snelle blik in ETKA gok ik dat het 4F0 614 517 J is. Maar de prijs is stevig - rond de 1500 EUR. Een goede bron voor dit onderdeel behalve ebay? Ze zijn daar niet bepaald gebruikelijk.

Kun je meer informatie geven over de kabelboom? Het klinkt eenvoudig, maar ik heb nog steeds geen flauw idee wat er nodig is, welke kabellengtes, enz.

Ik hoop dat ik de retrofit in stappen kan doen en dat de auto nog steeds werkt nadat ik bijvoorbeeld de remonderdelen heb binnengekregen. Idealiter, wanneer alle onderdelen erin zitten, laat ik de auto coderen en dan zal ACC gaan werken :)

Bedankt aan iedereen die tot nu toe heeft geholpen.

AJAX

#9 ·
Kan iemand die er genoeg van weet, de volgende twee onderdeelnummers controleren en kijken of ze gebruikt kunnen worden in een 2005 A6 3.0 TDI quattro voor het achteraf inbouwen van de ACC?

4F0 910 517 AC
4F0 910 517 AA

Het zijn beide ABS-regeleenheden. Van wat ik in ETKA kan zien, zouden ze in orde moeten zijn - de AC-versie is van een auto uit 2007 en volgens sommigen van jullie hebben modellen uit 2007 al de ABS-eenheid die nodig is voor ACC. De AA-versie is een eerdere versie, maar is mogelijk niet correct. Ik kan het niet beoordelen.

Bedankt
AJAX

#10 ·
Kan iemand die er genoeg van afweet, de volgende twee onderdeelnummers controleren en kijken of ze gebruikt kunnen worden in een 2005 A6 3.0 TDI quattro voor het achteraf inbouwen van de ACC?

4F0 910 517 AC
4F0 910 517 AA

Het zijn beide ABS-regeleenheden. Van wat ik in ETKA kan zien, zouden ze in orde moeten zijn - de AC-versie is van een auto uit 2007 en volgens sommigen van jullie hebben modellen uit 2007 al de ABS-eenheid die nodig is voor ACC. De AA-versie is een eerdere iteratie, maar is mogelijk niet correct. Ik kan het niet zeggen.

Bedankt
AJAX
Nee, zoals je op de onderstaande afbeelding kunt zien, is geen van die P.N.'s correct.
De juiste PR om te zoeken naar Adaptive Cruise Control is 8T4 en volgens Etka zijn dat
HW.4F0 614 517 H - SW.4F0 910 517 B
of
HW.4F0 614 517 J - SW.4F0 910 517 C

Attachments

#11 ·
Oké, dus dan zou in mijn geval alleen PN 4F0 614 517 J overblijven, aangezien mijn auto quattro is. Argh! Dat is gewoon zo slecht. Ik kan dat ene onderdeel nergens vinden! :-( Weet iemand een goede bron?

Bedankt
AJAX

#12 ·
AJAX

#13 ·
Nee, zoals je op de foto hieronder kunt zien, is elk van die P.N. correct.
De juiste PR om te zoeken naar Adaptive Cruise Control is 8T4 en volgens Etka zijn
HW.4F0 614 517 H - SW.4F0 910 517 B
of
HW.4F0 614 517 J - SW.4F0 910 517 C
Niet helemaal. Sinds 2007 is er in de A6 quattro slechts één ABS-eenheid 4F0 614 517 AC met software 4F0 910 517 AD. Het is hetzelfde voor Audi met ACC en zonder ACC.

#14 ·
Ik bekeek het bedradingsschema voor de ACC in de A6 en het lijkt een beetje anders te zijn dan dat in de A8. Lijkt me zeker meer dan 4 draden. Kan iemand me hierbij helpen? Alle afzonderlijke draden en waar ze naartoe moeten? Ik denk dat ik dan zelf de kabelboom zou kunnen maken.

Ik heb alleen een slechte foto gemaakt met een camera, omdat ik Elsa op een andere computer heb, maar als je Elsa hebt, bekijk dan gewoon de schema's daar.

Bedankt voor alle hulp.
AJAX

Attachments

#17 ·
Bedankt darek ... fair genoeg, dus het is allemaal niet zo ingewikkeld - het is gewoon verwarrend met alle onderdelen die in 2004-2005 zijn weggelaten. Wat me nog steeds zorgen baart, is de sensorsverwarming. Ik weet dat er een vermelding van is op het A8-diagram, maar dit is ook ergens in 2005 geannuleerd. Weet iemand wat de sensorsverwarming is? Ik kan er niets van vinden in ETKA.

#18 ·
Bedankt darek ... fair genoeg, dus het is allemaal niet zo ingewikkeld - het is gewoon verwarrend met alle stukjes die in 2004-2005 zijn weggelaten. Wat me nog steeds zorgen baart, is de sensorsverwarming. Ik weet dat er een vermelding van is op het A8-diagram, maar dit is ook ergens in 2005 geannuleerd. Weet iemand wat de sensorsverwarming is? Ik kan er niets van vinden in ETKA.

AJAX
Hoi!
Kijk eens in ETKA 4F1971095C - ik denk dat sensor nr. 7 is wat je nodig hebt, maar ik kan de PN niet vinden :-(

#19 ·
Hallo!
Kijk in ETKA 4F1971095C - ik denk dat sensor nr. 7 is wat je nodig hebt, maar ik kan de PN niet vinden:-(
Hoi, Dat onderdeel heeft helemaal niets met de ACC-controller te maken.

Het verwarmingscircuit wordt niet gebruikt, dus er zijn ALLEEN 4 aansluitingen op de ACC-controller

+ 12V
GND
E-Can Hi
E-Can Lo

Ook bij aansluiting op de gateway is de ACC het enige apparaat dat het E-Can-netwerk gebruikt, dus er zullen geen pinverbindingen in de connectorbehuizing zijn.

Dale

#20 ·
Dale, ben je dan geslaagd voor je ACC-upgrade, heb je een nieuw cluster gekregen?

#21 ·
Het verwarmingscircuit wordt niet gebruikt, dus er zijn ALLEEN 4 aansluitingen op de ACC-controller
Bedankt voor de info Dale, maar hoe weet je dat het niet wordt gebruikt? Ik begrijp dat het niet wordt gebruikt op de A8 - er staat zelfs in het A8-diagram dat het in 2005 is geannuleerd, maar er staat niets over in het A6-diagram.

Ook is bij aansluiting op de gateway de ACC het enige apparaat dat het E-Can-netwerk gebruikt, dus er zullen geen pinverbindingen in de connectorbehuizing zijn.
Dale
Ik weet niet zeker wat je hiermee bedoelt... welke connectorbehuizing? Die van de gateway? Uit de afbeelding blijkt dat de CAN-draden van de radar zijn aangesloten op een koppelstation in de buurt van de A-stijl.

Heel erg bedankt voor alle hulp.

AJAX

#22 ·
Bedankt voor de info Dale, maar hoe weet je dat het niet gebruikt wordt? Ik begrijp dat het niet gebruikt wordt op de A8 - er staat zelfs in het A8-diagram dat het in 2005 is geannuleerd, maar er staat niets over in het A6-diagram.

Ik weet niet zeker wat je hiermee bedoelt... welke connectorbehuizing? Die van de gateway? Uit het diagram blijkt dat de CAN-draden van de radar zijn aangesloten op een koppelstation in de buurt van de A-stijl.

Heel erg bedankt voor alle hulp.

AJAX
Als je auto de ACC niet vanaf de fabriek had, is het zeer waarschijnlijk dat er geen connector in de kabelboom zit om in te pluggen.

Omdat de unit maar 4 draden gebruikt, is het veel gemakkelijker om je eigen kabelboom te maken en de draden zelf aan te sluiten.

Het moeilijkste deel is om ze door het schutbord te krijgen, een PITA-klus!

Sluit dan GND aan op de GND-aansluiting.

Sluit +12v aan op het juiste zekeringpunt in de zekeringkast, dit is ook een PITA, want je moet de accu loskoppelen, de zekeringkast verwijderen, de zekeringkast demonteren en de draad met de juiste aansluiting aan het uiteinde in de zekeringkast steken en weer in elkaar zetten.

Omdat de ACC de enige unit is die het E-can-netwerk gebruikt, moet je ze, tenzij de connector in je A-stijl zit, rechtstreeks aansluiten op de juiste pinnen op de gateway zelf.

Omdat er momenteel niets van deze pinnen gebruik maakt, zijn ze leeg.

Ik weet ook niets over de A6, maar op de A8 moet de hele bumper eraf, want je moet de voorgrille en de grille-inzet vervangen, ook een nachtmerrie om te doen!

Nog één ding: als je de kabelboom zelf maakt, GEBRUIK DAN TWISTED PAIR voor de E-Can hi- en lo-draden, het werkt NIET zonder!

Dale

#23 ·
Dale, ben je dan geslaagd voor je ACC-upgrade, heb je een nieuwe cluster gekregen?
Ja, ik heb een Euro W12 cluster gevonden op fleabay, het enige probleem op dit moment is dat het een oudere softwareversie is, dus het toont de huidige snelheid niet in DIS en de wijzerplaat is in KMH, dat wordt opgelost omdat ik een bedrijf heb gevonden dat de wijzerplaat helemaal correct kan namaken met ALLE ACC-indicatoren etc. etc. in MPH.De dealer haalde er geen wenkbrauw over op toen hij CP van de cluster verwijderde.Het belangrijkste probleem is dat het allerlei fouten heeft veroorzaakt in motor I en II en de juiste codering van een UK W12 moeilijk te vinden lijkt te zijn, dus ik heb besloten om te investeren in een VAS, dan kan ik GFF volgen en het zelf oplossen!Dale

#24 ·
Als uw auto de ACC niet vanaf de fabriek had, is het zeer waarschijnlijk dat er geen connector in de kabelboom zit om op aan te sluiten.

Omdat de unit slechts 4 draden gebruikt, is het veel gemakkelijker om uw eigen kabelboom te maken en de draden zelf aan te sluiten.

Het moeilijkste deel zal zijn om ze door het schutbord te krijgen, een PITA-klus!

Sluit vervolgens GND aan op de GND-aansluiting.

Sluit +12v aan op het juiste zekeringpunt in de zekeringkast, dit is ook een PITA, want u moet de batterij loskoppelen, de zekeringkast verwijderen, de zekeringkast demonteren en de draad met de juiste aansluiting aan het uiteinde in de zekeringkast plaatsen en weer in elkaar zetten

Omdat de ACC de enige unit is die het E-can-netwerk gebruikt, moet u ze rechtstreeks op de juiste pinnen op de gateway aansluiten, tenzij de connector zich in uw A-stijl bevindt.

Omdat er momenteel niets gebruik maakt van deze pinnen, zullen ze leeg zijn.

Ik weet ook niet hoe het zit met de A6, maar bij de A8 moet de hele bumper eraf, want je moet de voorgrille en de grille-inzet vervangen, ook een nachtmerrie om te doen!

Nog een laatste ding, als je de kabelboom zelf maakt, GEBRUIK DAN GETWISTE PAAR voor de E-Can hi- en lo-draden, het werkt ER ZONDER NIET

Dale
Nogmaals bedankt Dale, zeer nuttige info. Ik heb de parkeersensoren voorin al eerder geĂŻnstalleerd, dus ik moest daarvoor de voorbumper verwijderen. Het is een pijn, maar het valt mee. De kabelboom klinkt nu echt veel gemakkelijker dan het in het begin leek. Bedankt voor het advies over de CAN-draden.

Het meest beangstigende voor mij zijn nog steeds de remkrachtsensoren en de ABS-regeleenheid. Ik ben erin geslaagd een ABS-eenheid te vinden en zal de remmen waarschijnlijk laten doen bij een lokale Audi-dealer.

Ik zal u op de hoogte houden van de voortgang.

Bedankt aan iedereen voor hun hulp.

AJAX

#25 ·
OK, het is me gelukt om iets te weten te komen over het verwarmingselement voor de radarsensor. Volgens ETKA is het geĂŻntegreerd in de kentekenplaathouder. Onder A6 2005 gegevens, illustratie 807-35, item 13 is gemaakt voor de 8T4 PR, wat Adaptive Cruise Control is.

Er staat echter geen informatie op ETKA of deze kentekenplaathouder voor Europa is (het lijkt erop dat deze op de foto's voor andere delen van de wereld is, zoals Japan of zo). Er lijkt ook geen aparte versie te zijn voor voertuigen met parkeersensoren voor. Zou dit betekenen dat alle voertuigen met ACC parkeersensoren voor hebben? Lijkt me niet waarschijnlijk.

Ik weet nog steeds niet of de verwarming daadwerkelijk nodig zal zijn. Het is me eindelijk gelukt om een Audi-technicus van een lokale dealer te laten komen die een paar uur op ons kantoor is geweest en ik heb de kans gehad om dit uitgebreid te bespreken. Hij denkt niet dat de verwarming nodig zal zijn en als er een probleem is, kunnen we de verwarming gewoon vervangen door een weerstand om de sensorbesturingseenheid voor de gek te houden.

Als alles goed gaat, zou ik de ACC-retrofit voor het einde van het jaar af moeten hebben :). Ik zal je op de hoogte houden.

AJAX